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お肉を使わず“小麦グルテン”でつくるセイタンソーセージ

お肉を使わず“小麦グルテン”でつくるセイタンソーセージ

2015年3月4日 • Food & Drinks, Health

ヴィーガンである私はもちろん肉を食べない。そう聞くと必ず聞かれるのが、「どうやってタンパク質とっているの?」ということ。特にわたしはランニング、筋力トレーニング、ヨガなどで体を動かすことが多いので、体を動かすための筋肉をつくり、それを維持するためにタンパク質の摂取は欠かせない。それにヘルシーな食生活を心がけている私にとって、食事の後満腹感を得て、血糖値とエネルギーレベルを一定に保つためにもタンパク質はとても大事。

実はタンパク質というのは、お肉を食べなくても意外に簡単に摂れるもの。特に日本では豆腐という素晴らしいタンパク質豊富な食材がある。以前朝食にぴったりの「スクランブル豆腐」も紹介しているので、これも試してほしい。でももちろん、豆腐だけでなく他にもタンパク質が豊富な食べ物は色々ある。その一つが「セイタンソーセージ」。セイタンというのはお肉の代用食として使われる、小麦グルテンから作られた植物性タンパク質のかたまりで、「小麦グルテン」だったり「グルテンミート」とも呼ばれているもの。ここで、豆を加えたより歯ごたえのあるソーセージのレシピを紹介するので、ぜひお試しあれ!

お肉を使わず“小麦グルテン”でつくるセイタンソーセージ
 
下ごしらえの時間
調理時間
合計時間
 
作者:
分量: ソーセージ6~8本
材料
ソーセージの材料
  • 缶詰の豆類(ひよこ豆/赤いんげん豆、水を切り軽く洗っておく):400g
  • 野菜ブイヨン:400 ml
  • オリーブオイル:大さじ1
  • スパイスのミックス(バーベキュー用、タコス用などのスパイスミックスがおススメ):大さじ2~3
  • 小麦グルテン:2カップ
必要な道具
  • スチームポット(蒸し鍋):1個
  • アルミホイル
作り方
  1. 蒸し鍋の中敷の下に水を張り、蓋をして火にかける。ソーセージの下ごしらえが終わるころに沸騰していると◎。
  2. 豆、野菜ブイヨン、オリーブオイル、スパイスミックスをボウルに入れ、スティックブレンダーでなめらかになるまで混ぜる。スティックブレンダーがなければ、フードプロセッサーやミキサーに入れて混ぜて、スムーズになってからボウルへ入れてもOK。
  3. 【2】に半カップずつ小麦グルテンを加えて、ヘラで粘り気が出るまで混ぜ合わせる。
  4. 20~25㎠のアルミホイルを6~8枚用意する。
  5. 【3】を6~8等分して、アルミホイルの中央にのせて、棒状になるよう丸めながら包み、両端をひねる(これを6~8本作る)。
  6. 【4】をお湯が沸騰している蒸し鍋のトレイにのせ(下記画像参照)、鍋の蓋を閉める。(蓋が完全に閉まらなくてもOK)弱火にしてタイマーを1時間にセットして蒸す。
  7. 時間経つとソーセージが大分膨らむので、火を止めて粗熱をとる。(もしアルミが薄いと膨張してソーセージ片が飛び散ることも。でも味には問題なし!)
  8. 粗熱がとれたらアルミホイルを取り、お好みで一口サイズに切れば出来上がり!(下記画像参照)食べ方はお好みでどうぞ。(玉ねぎ、にんにく、野菜と一緒に炒めるのがおススメ。ケチャップとマスタードをつけてホットドッグ風に食べるのも◎)
メモ
小麦グルテンは、自然食品店やアマゾンでも購入可能です。

ソーセージをアルミホイルで包み、このように蒸し鍋に並べてください↓


蒸した後、アルミホイルを開けるとこのようなソーセージが。お好みで一口サイズに切ってもOK!↓

こちらのレシピは自由自在にカスタマイズができるので、小麦グルテンの量や、ブイヨン、スパイスなどの種類を変えてお試しあれ!

【英語原文】(クリックして表示)

Title: Meatless “Wheat Meat” Seitan Sausages

One of the most common questions that people ask me when they learn that I don’t eat meat is, “How do you get enough protein?” Especially as an athlete, someone who runs frequently, lifts weights, and does yoga, protein is essential to building and maintaining muscle. And as someone who also wants to eat healthy and feel well, I need protein to feel full after a meal and keep my energy and blood sugar at an even, sustained level throughout the day.

But the truth is that protein is easy to get without meat, especially in Japan. Tofu is one obvious source–have you tried the Tofu Scramble? (http://lealta.jp/healthy-vegan-breakfast-option-scrambled-eggs-tofu/)–but there are others too. One of my favorite go-to recipes is for Seitan Sausage. Seitan (pronounced say-tan) is a meat substitute made from wheat gluten, and is also sometimes called “wheat meat.” It’s the same substance that’s in fu. In this recipe the wheat gluten is in a higher concentration and mixed with beans, giving it a chewier, firmer texture.

Seitan Sausage
Makes 6-8 sausages
Prep Time: 15 minutes
Cooking Time: 1 hour

Ingredients
1 400g can of beans (chickpea or kidney work well), drained and rinsed
400 ml of vegetable broth or water (broth gives the sausage more flavor)
1 Tbs of olive oil
2-3 Tbs of spice mix of your choice (I recommend using a taco spice mix or barbecue spice mix to start; if you have taco spice mix left over from your taco salad (http://lealta.jp/taco-salad-and-margarita/), use that!)
2 cups of vital wheat gluten (available in many health food stores or at http://www.amazon.co.jp/gp/product/B0052QOPK8)

Equipment
1 steamer pot or rack
aluminum foil

First, fill the steamer pot with water and start heating it on the stove. The water should reach boiling by the time you are done preparing the sausages.

Next, combine the beans, vegetable broth or water, oil, and spice mix in a bowl and blend with a stick blender until smooth. If you do not have a stick blender, put these ingredients in a normal blender or food processor, blend until smooth, then pour into a bowl.

Sprinkle in the two cups of vital wheat gluten, about a half cup at a time. Mix with a wooden spoon or a spatula, completely combining the liquid and dry ingredients until you have a gummy, slightly crumbly texture that starts to clump up and pull away from the side of the bowl.

Take your aluminum foil and tear off 6-8 sheets (6 if you want larger sausages, 8 if you want smaller) that are roughly square.

To make the “sausage” shape, spoon out the mixture onto the upper middle of an aluminum sheet. You should put about enough that it’s the size of two golfballs. Stretch the mixture out slightly so it’s roughly a sausage shape. Then, roll the mixture up inside the aluminum foil and twist either end to close, as if you were making a Tootsie Roll (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Tootsie_roll_small.jpg – very famous in the U.S.). Repeat this process until you run out of mixture, tearing off more sheets of aluminum foil to wrap if you need to.

Now, place the aluminum-wrapped mixture in your steamer tray, which should be boiling by now. Put the lit on top (don’t worry if you have to stack the sausages and the lid does not quite close). Turn the heat down to medium-low, so the water is still just boiling.

Set a timer for 1 hour and wait.

After the sausages have been steaming for an hour, you will notice they’ve expanded in their aluminum wrappings. If your aluminum foil was thin, they may have burst in some places – don’t worry, it still tastes good! Turn the head off and let the sausages sit in the steamer tray until they are cool enough to handle.

Once you can pick up the wrapped sausages, take them out and peel off the aluminum foil. The squishy, crumbly mixture should have turned into a firm sausage shape that you can slice with a knife. That’s it! You can now eat these sausages however you like, in whatever way you might use meat. I like to stirfry them with onions, garlic, and vegetables; I also like eating them with ketchup and mustard like a hot dog. Find the way you like best!

This recipe is endlessly customizable, so if you find you like it after the first time you try it, try experimenting with the amount of liquid and wheat gluten (less liquid and more gluten for a firmer sausage), the kind of broth, and the kind of spices. Enjoy!

翻訳:宮崎路子


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