MENU
自分にぴったりのランニングシューズを見つける5つのコツ

自分にぴったりのランニングシューズを見つける5つのポイント

2014年11月18日 • Health, Shopping

今年は「東京マラソン2015」に当選するという、とても嬉しい出来事があった。正直42.195キロを走るなんて到底無理なことに思えるけれど、どんなことでも一つずつ段階を踏んで準備をすれば可能なはず。

例え趣味ではじめたとしても、ランニングは最初、とても大変に感じるもの。それに、

「何を着ればいいの?」
「どんなフォームでどれだけ走ればいいの?」
「ランニングシューズはどんなものが良いの?」

など疑問も色々出てくるはず。特に靴は、初心者でもベテランのマラソンランナーでも一番気を使うところだと思う。お店に行けばショップスタッフに最新の高機能シューズを薦められるかもしれないけれど、履き心地が良いこと、走りやすいこと、怪我をしないことが大事。だから靴選びの時には、次の5つを参考にしてほしい。

ポイント①

ランニング目的なら、必ずランニング用の靴を選ぶこと。テニス用、トレーニング用、スニーカーなどランニング用以外のものはNG。

ポイント②

自分の足は回内足、それとも回外足? 歩く時、足裏の外側と内側のどちらにより力が入りやすいのか、靴底の消耗のどちらが早いかを見ればすぐに分かるはず。もし内側の消耗が早ければ回内足ということになるので、足首から下の部分を怪我から守ってくれるようなサポートタイプのランニングシューズを探すのがオススメ。もし外側の消耗がはやければ回外足ということになるので、軽度の回外足の人であれば、ニュートラルタイプのランニングシューズでOK。もし重度の回外足の場合は、どのような靴が良いか、ショップスタッフに聞いてみるのがベスト。

ポイント③

足の甲の高さは? 足の甲が高い人は、安定したシューズの甲の下に保護用パッドを入れておくと◎。

ポイント④

足をしっかり守ってくれて、きつくない心地よいフィット感のシューズを選ぶこと。大きめのサイズだと足が泳いでしまい、余計に靴擦れして水ぶくれができてしまうし、小さめのサイズだと指を痛めてしまうので、つま先は親指の幅と同じくらいの余裕を持たせておくと◎。

ポイント⑤

どんな場所を走るのか? 主にジムのランニングマシンの上を走るという人には、元々マシンにある程度のクッション性があるので、クッション性がそこまでない軽いシューズ、主に道路を走る場合はよりサポートとクッション性のあるシューズ、主に路面舗装されていない自然の道を走る場合は滑り止めが付いているトレイルランニング用のシューズを選ぶのがオススメ。

ランニングシューズは平均一足7,000円~12,000円程度するけれど、650~800キロくらいは走ることができるし、ジムの会費を払うよりも安いので、ぜひ外を走って新鮮な空気と太陽の光を楽しんでほしい。目的がフルマラソンでも1日20分の軽いランニングでも、自分の足と目的にぴったりの靴に出会えたら、よりランニングを楽しめるはず。

参照元:
http://www.runningshoesguru.com/2012/12/start-to-run-the-complete-beginners-guide/
http://www.rei.com/learn/expert-advice/running-shoes.html

 

【英語原文】(クリックして表示)

Title: Five Essential Tips for Finding Your Perfect Running Shoes

Great news—I’ve been selected to run in the 2015 Tokyo Marathon! Though running 42 kilometers seems like an impossible task, any goal can be made possible by preparing and breaking it down into manageable parts.

Running can seem difficult at first, even as a casual hobby. What clothes should you wear? How long should you run for? What’s the proper form? And most importantly, what kind of shoes should you use? This last question is difficult for beginner and long-time runners alike, and it can be made more confusing by stores encouraging us to buy “the latest amazing shoe technology” every year. The quality of your running shoes is important to feel comfortable, perform well, and avoid injury, so keep these points in mind:

1) You have to have shoes made for running. Tennis shoes, cross trainers, or any old sneaker won’t do.
2) Do you pronate or supinate? Or more simply, does the inside edge or outside edge of your foot strike the ground more heavily when you walk? You can tell by which part of the soles of your shoes wears out first. If it’s the inside edge, you pronate, and you should look for stability shoes that support your foot and ankle to avoid injuries. Mild supination is common, and you can get neutral shoes. If your foot very strongly tilts out, consult a shoe sales professional on what would work best for you.
3) How high are the arches of your feet? If you have a high arch you want to make sure your shoe has enough stability and padding under your arch.
4) Your shoes should feel like they fit nice and secure but not tight. Shoes that are too loose will cause blisters, and shoes that are too tight will hurt your toes. Make sure you can fit the width of your thumbnail between the end of your toes and the end of your shoe.
5) What kind of surface will you be running on? If you’re using a treadmill you can get lighter, less padded shoes because treadmills naturally have some padding. If you’re running on roads and sidewalks you may need a bit more support and cushioning. If you’re running on natural trails, mountain paths, or some other kind of uneven terrain, be sure to get trail running shoes that will help you grip the ground more securely and avoid slipping as you run.

A good pair of running shoes will cost you between 7,000 – 12,000 yen and last you 650-800 kilometers. That’s less than most gym memberships, and a great chance to get outdoors and enjoy the fresh air and sun. Whether your goals are running a marathon or just running 20 minutes each day, having the right shoes for the job will make a big difference.

Sources:
http://www.runningshoesguru.com/2012/12/start-to-run-the-complete-beginners-guide/
http://www.rei.com/learn/expert-advice/running-shoes.html

翻訳:宮崎路子


« »